۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

تاثیرات شگرف جرم آسمانی UB313 بر زمین،واقعیت یا خیالپردازی؟

.
به درخواست دوست گرامي آقاي مجيد


ستاره‎ای بزرگ، هفت روز خواهد سوخت.
از ورای ابرها، دو خورشید نمایان می‎شود.
سگ «ماستیف» (Mastiff) در طول شب زوزه می‎کشد.
در این هنگام، پاپ محل اقامت خود را تغییر می‎دهد.
(پیشگویی نوسترآداموس - قرن 2 ، قطعهء 41)
.

اریس یا همان UB313 آنقدر از زمین دور است که تلسکوپ هابل، توانسته تنها این عکس بی کیفیت را از آن بگیرد.
.


نخستين بار چه کسی UB313 را کشف نمود؟
این شیء نخستین بار در تاریخ 31 اکتبر 2003 به وسیلهء پروفسور مایک براون و همکارانش در انیستیتو تکنولوژی کالیفرنیا رهگیری شد. اگرچه پیشتر به وسیله تلسکوپها نیز مشاهده شده بود، اما هنوز مشخص نگشته بود که یک سیاره است تا اینکه حرکت آن توسط تلسکوپ ساموئل اوسشین ردگیری شد و نحوه حرکت نجومی آن در 8 فوریه 2005 معلوم گردید. نخستین اخبار پیرامون کشف آن نیز در 29 جولای 2005 چاپ شدند.

بزرگی این سیاره چقدر است؟
پروفسور براون تخمین زده است که UB313 بین 2390 تا 3550 کیلومتر قطر دارد. این اندازه نصف سیاره پلوتو است. زمان بازپخش روشنی از این سیاره (درصد نور بازتابش شده) هنوز معلوم نشده و به نظر می رسد ممکن است اندازه اعلام شده برای قطر آن دقیق نباشد. با این حال سیاره ای با میزان بازتابش نور به میزان 100 درصد یافته شد و روشن تر از سیاره پلوتور به نظر می رسد. از این رو تیم بررسی کننده مطمئن شده که آن یک سیاره است.

این سیاره چقدر دور است؟
بیش از نه میلیون مایل از زمین فاصله دارد. اخیرن فاصله اش از خورشید رقم حدود 97 واحد نجومی تخمین زده شده است. (یعنی 97 مرتبه دورتر از فاصله زمین تا خورشید)

چه زمانی می تواند دیده شود؟
سیاره UB313 اخیرن و به طور تقریبی در صبح خیلی زود، در قسمت شرقی آسمان و درست بالای سر ما قرار می‏گیرد و در صورت فلکی Cetus (نهنگ) قرار داد. این سیاره حدود 6 ماه از سال با تلسکوپهای بسیار قوی قابل مشاهده است.

وضعیت این سیاره چطور است؟
اجرام آسمانی قابل مشاهده به طور معمول با پوششی از متان یخزده دیده می شوند.

نام تازه آن چه خواهد بود؟
یابندگان این سیاره، پیشنهادی به اتحادیه ستاره شناسان جهانی ارائه داده‏اند. خیالپردازان، سیاره یافت شده را زینا (Xena) و لیلا (Lila) نامگذاری کرده اند. زینا نام مستعاری است که توسط کاشفان UB313 مورد استفاده قرار می‏گیرد و لیلا نام دختر پروفسور مایک براون بر اساس کتاب انجیل است. اگرچه پروفسور براون گفته است که قادر به پیشنهاد نامی برای این سیاره نیست. پس از كشف ظاهرن قرار بود نام Persephone (سیاه ای که اصطلاحن همسر پلوتو نامیده می شد و به یکباره ناپدید گردید) به UB313 اطلاق شود (كه البته اينطور نشد و نامهاي چون نيبرو، زينا و دست آخر اريس براي آن درنظر گرفته شدند).

چرا این سیاره تاکنون یافت نشده بود؟
دهمین سیاره منظومه شمسی در زاویه 45 درجه نسبت به منظومه قرار دارد که این مکان به نام Kuiper Belt شناخته شده است. (یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد که UB313 سیاره نیست) از اینرو UB313 در مکانی قرار گرفته است که برای یافتن جرمی آسمانی، باید کاوشهای بسیاری در آن نقطه صورت گیرد. با توجه به گفته های پروفسور براون، اخبار پیرامون کشف این سیاره، بسیار زودتر از زمانی که انتظار می رفت پخش شدند و البته هنگامی اینطور شد که هکرها به وبسایت پروفسور نفوذ کرده و تمامی اخبار مربوط به UB313 را به سرقت برده بودند. بنابراین تیم همکاران پروفسور بر آن شدند تا تمامی اخبار مربوط به UB313 تا زمان کامل شدن پژوهشها، کاملن پنهان بمانند.
.

در این انيميشن، حرکت اریس دیده می‌شود. این سه عکس پیاپی در درازای سه ساعت گرفته شده که از کنار گذاشتن آنها حرکت جسمی در بالا سمت چپ تصویر به دست آمده و اریس یافته شد.
.

جرم UB313، حدود 27 درصد بیشتر از پلوتو است!
اما تازه ترین یافته های دانشمندان نشان می دهد که UB313 که به نام Eris نیز شناخته می‏شود، سیاره نیست بلکه یک کوتوله است؛ آنهم بزرگترین کوتوله ای که تاکنون بشر قادر به یافتنش شده است. البته نام Eris به طور رسمی در تاریخ 6 سپتامبر 2006 به این کوتوله داده شد. این تغییر مداوم نامها، باعث برخی کدورتها گردید. Eris در یونان باستان، به عنوان الهه جنگ و دعوا شناخته می شد. بر پایه تازه ترین نشست انجمن ستاره شناسان در پراگ، سیاره های پلوتو و اریس، هردو کوتوله شناخته شدند و رسمن عنوان گردید که منظومه شمسی دارای هشت سیاره است. برای اریس یک قمر نیز یافت شد که به ترتیب زمان، به آن دو نام گابریل (جبرئیل = Gabrielle) و Dysnomia داده شده است که برای آسانی کاربرد، کوتاه شده آن Dy مورد استفاده ستاره شناسان قرار می‏گیرد.
.

تصويري گرافيكي از اريس و قمر آن ديسنوميا؛ جرم روشن در دوردست، خورشيد است!

.
اریس را تنها می توان با بهترین تلسکوپهای آماتوری مشاهده نمود که البته نیاز است تا مختصات دقیق آن را بدانید. برای دانستن این مختصات، کافی است با استفاده از سامانه افق بینی JPL، بر روی Select Target کلیک کنید، سپس واژه های 2003 UB313 را در قسمت اجرام کوچک آسمانی وارد کنید.
.

.بر پایه جدیدترین یافته های دانشمندان، مدار گردش اریس و پلوتو به دور خورشید مطابق شکل بالا است. توپ زرد مرکزی، خورشید است. چهار دایره سیاه رنگ به ترتیب از بیرون به درونی، مدارهای گردش به دور خورشید سیاره های ژوپیتر (مشتری)، ساترن (کیوان، زحل)، اورانوس و نپتون هستند. مدار گردش زمین و سه سیاره دیگر منظومه شمسی در این شکل گرافیکی به توجه به کوچکی مدارشان، بسیار نزدیک به خورشید قرار می‏گیرد و بنابراین در همان نقطه زرد رنگ که نماد خورشید می باشد حل شده است.

.

يكسال خورشيدي بر روي اريس، برابر 5567 سال خورشيدي در زمين است. بسیار روشن است که مدار گردش اریس یا همان UB313، هیچگاه آنقدر به زمین نزدیک نخواهد شد که بتوان آن را خورشید دوم نامید و بدون ابزار مناسب به تماشایش نشست. بنابراین داستان سرایی و خیالپردازی های سایت های مذهبی شیعیان در مورد UB313 نادرست است و اگر هم قرار است ستاره دنباله دار یا هر جرم آسمانی در سال 2012 یا هر زمان دیگری از نزدیکی زمین عبور کند که همانند خورشید به روشنی و بزرگی دیده شود، معلوم است که آن جرم، دست کم UB313 نیست.

پیوندها:
تماشای نمای گرافیکی سه بعدی منظومه شمسی
داستان کشف بزرگترین کوتوله منظومه شمسی
دهمین سیاره منظومه شمسی
سياره كوتوله چيست؟
.

۴ نظر:

majidjon13 گفت...

دروود
سپاس فراوان.
اسم اين سياره در تاريخ باستان زياد اومده.
براي مثال در اين تصوير http://lexiiandmilred.files.wordpress.com/2008/09/sumerian_artifact.jpg
از تمدن سومريان سياره اريس درو از منظومه شمسي براحتي قابل تشخيص است.
البته نوشته هاي ديگري را نيز به سومريان و اكديان نسبت ميدهند.كه نسل انسان درون كره زمين توسط موجودات فرازميني ساخته شده.و اين موجودات به چند دسته مختلف تقسيم شده اند!!كه با هم سر جنگ دارند.گونه اي در سياره ي اريس ساكن شده اند روزي به زمين برميگردند و جنگي اغز ميشود و الا اخر.....اين روزها اين نوع بحث ها بسيار زياد مطرح ميشود.
از مطلب شما هم تشكر ميكنم.

Arash گفت...

سلام دوباره به آقای مجید
ناگذاری این سیارک تازه یافت شده به اریس، با آن اریس باستانی که یونانی ها نیز آن را می شناخته اند، تفاوت دارد. این سیارک مدار خورشیدگرد بسیار بسیار طولانی دارد و هیچگاه نیز به زمین نزدیک نمی شود.

با سپاس

مریم گفت...

آرش عزیز
با درود به شما
در مورد پیشگویی های نوستر آداموس جای بحث و سخن فراوان است. کسی به درستی نمی تواند باور کند منبع الهام وی از کجا بوده است اما تجربه و گذر زمان نشان داده که پاره یی از پیشگویی های وی چندان دور از واقع نبوده است و صدالبته رمزگشایی متون به جا مانده از آداموس می تواند اسرار دیگری را نیز فاش سازد.
بسیار خوشوقتم که بار دیگر و با جدیت هرچه تمام تر در این عرصه فعال هستید.
به امید روزی که آزادی ایران را در خود ایران به شادی بنشینیم.
پاینده باشید.
در پناه اهورا مزدا.

majidjon13 گفت...

دروود
عكسهايي ديده نشده از درگيري نيروهاي اسرائيلي و مسلمانان ترك..بسيار مشخص است ترك ها با امادگيه كامل قصد گروگانگيري سربازها را داشه اند و راهي جز نبرد مسلحانه باقي نمانده است! http://www.hurriyetdailynews.com/g.php?g=55&p=1#gallerytop