پس از عملیات موفقیت آمیز طوفان صحرا (آزادسازی کویت)، طرح جنگنده اف-22 دچار برخی بازنگری های جدی گردید و این دگرگونی ها در سراسر دهه 1990 نیز به طور پیوسته ادامه پيدا كردند و بودجهء هنگفت آن به وسیلهء کنگره ایالات متحده تأمین میگردید. این یک برنامهء بسیار جدی بود تا ایالات متحده دارای پیشرفتهترین و پیچیدهترین جت جنگنده در جهان گردد و آمریکاییها نیز زمان و منابع تحقیقاتی کافی برای چنین کاری در اختیار داشتند. اما کار طراحی و ساخت اف-22 در برخی مراحل سیاسی میشد. نخستین دروغ، اغراق شدید در توانمندیهای آن بود. پیش از آنکه این سوپر جنگنده پا به عرصه وجود بگذارد، اف-22 بدین شکل معرفی شده بود: بهترین جنگنده جهان است، جنگ افزاریست که دست کم 20 سال از زمان خودش جلوتر میباشد و هر آمریکایی با دانستن این تکنولوژی برتر که مادر تمامی طرحهاست، میتواند با خیال آسوده شب را به صبح برساند! این گزافهگوییها همچنان بزرگتر میشدند. صحنههای تمرینی شبیه سازی شده با کامپیوتر نشان میدادند که جنگندههای اف-22 یک تنه صدها جنگنده دشمن را بدون حتا یک تلفات سرنگون میسازند!
.
.
یکی از نخستین کاستیهای بزرگ اف-22 زمانی آشکار شد که قرار شد دستهای از آنها در اولین ماموریت خارج از کشور در پایگاه هوایی کادنا در جزیره اوکیناوا مستقر شوند. کامپیوترهای شش جنگنده اف-22 به هنگام پرواز از جزیره هاوایی به اوکیناوا در ژاپن، به هنگام عبور از مدار نصف النهار 180 (خط جهانی تغییر روز) دچار سردرگمی شده و از کار افتادند. جنگندهها، تمامی ارتباطات رادیویی و ناوبری را به یکباره از دست دادند و در یک هوای صاف و بسیار خوب، مجبور شدند پشت یک هواپیمای تانکر که به هاوایی بازمیگشت پرواز کنند تا راهشان را به پایگاه هاوایی گم ننمایند! (این رویداد کوچک در فیلم سینمایی Stealth نیز به نمایش درآمد.) هرچند مشکل رخ داده، ظرف 48 ساعت برطرف گردید و هواپیماها در دومین پرواز، خود را به اوکیناوا رساندند، اما این تنها یک واقعه بسیار کوچک در یک روز بود نه تمامی مشکلات یا پرسشهایی که پیرامون کاستیهای اف-22 مطرح میگردد یا وجود دارد و ما از آن بیاطلاعیم.
با رشد شايعات مبني بر كاستيهاي فني اف-22، دادخواهي آقاي اولسن (كارمند اخراجي لاكهيد مارتين) نشان داد كه چقدر كمپاني لاكهيد در مورد اف-22 دروغبافي كرده است و چقدر اين بزرگنمايي در مورد توانمنديهاي اف-22 سياسي بوده است. با اين حال كنگره ايالات متحده براي آنكه صدها نفر مرتبط با توليد اف-22 در سراسر ايالات متحده شغلشان را از دست ندهند، با حفظ بودجه اين جنگنده موافقت نمود.
.
.یکی از نخستین کاستیهای بزرگ اف-22 زمانی آشکار شد که قرار شد دستهای از آنها در اولین ماموریت خارج از کشور در پایگاه هوایی کادنا در جزیره اوکیناوا مستقر شوند. کامپیوترهای شش جنگنده اف-22 به هنگام پرواز از جزیره هاوایی به اوکیناوا در ژاپن، به هنگام عبور از مدار نصف النهار 180 (خط جهانی تغییر روز) دچار سردرگمی شده و از کار افتادند. جنگندهها، تمامی ارتباطات رادیویی و ناوبری را به یکباره از دست دادند و در یک هوای صاف و بسیار خوب، مجبور شدند پشت یک هواپیمای تانکر که به هاوایی بازمیگشت پرواز کنند تا راهشان را به پایگاه هاوایی گم ننمایند! (این رویداد کوچک در فیلم سینمایی Stealth نیز به نمایش درآمد.) هرچند مشکل رخ داده، ظرف 48 ساعت برطرف گردید و هواپیماها در دومین پرواز، خود را به اوکیناوا رساندند، اما این تنها یک واقعه بسیار کوچک در یک روز بود نه تمامی مشکلات یا پرسشهایی که پیرامون کاستیهای اف-22 مطرح میگردد یا وجود دارد و ما از آن بیاطلاعیم.
با رشد شايعات مبني بر كاستيهاي فني اف-22، دادخواهي آقاي اولسن (كارمند اخراجي لاكهيد مارتين) نشان داد كه چقدر كمپاني لاكهيد در مورد اف-22 دروغبافي كرده است و چقدر اين بزرگنمايي در مورد توانمنديهاي اف-22 سياسي بوده است. با اين حال كنگره ايالات متحده براي آنكه صدها نفر مرتبط با توليد اف-22 در سراسر ايالات متحده شغلشان را از دست ندهند، با حفظ بودجه اين جنگنده موافقت نمود.
.
براي هر ساعت پرواز اف-22 در آسمان، 30 ساعت كار برابر 44000 دلار مصرف ميشود و در صورت نياز فوري، تنها 55 درصد از كل ناوگان اف-22 ميتوانند براي حفاظت از آسمان ايالات متحده آماده پرواز گردند! و بدتر از همه اينكه هر اف-22 بيش از 1.7 ساعت (102 دقيقه) نميتواند پرواز كند زيرا دچار يك نقص جدي خواهد شد كه باعث ميشود ماموريتش ناتمام بماند! مسئلهاي كه به هنگام تعمير و نگهداري اف-22 معلوم شده نشان ميدهد كه پرواز طولاني با اين جنگنده باعث ميشود مواد جاذب رادار روي بدنه فلزي گرم شده و به شدت در برابر باران و ساير بارشها آسيبپذير شوند و از بين بروند!
جدا از اين مسئله كه جنگ سرد بيش از 20 سال است پايان يافته، در جنگهاي امروزي و شايد آينده، هيچگاه به چنين جنگنده پرايرادي نياز نباشد. آقاي رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده به تاريخ 22 جولاي 2009 و به هنگام اعلام پايان توليد اف-22 چنين گفت: «اف-22 كند شده است (برندگي يا تآثيرگذاري خود را از دست داده است) و به نظر نميرسد در هيچ جايي به جز نبردهاي خيالي تأثيرگذار باشد. با اين حال، پشتيبانان اف-22 به تازگي توانمندي جنگي آن را براي شركت در هر نبردي بهبود بخشيدهاند. اين گستردگي، از محافظت سواحل ايالات متحده در برابر موشكهاي كروز پرتاب شده از ناوهاي جنگي آغاز شده تا به يك ژنرال بازنشسته كه در منزلش مشغول تماشاي تلويزيون است نيز ميرسد. (اما براي مثال) توانايي اف-22 در برابر دزدان دريايي سومالي رنگ ميبازد. دزدان بسيار جواني كه تنها به چند مسلسل AK-47 (كالاشينكوف) مجهزند. آنها شغلشان را هم بسيار بهتر و هم بسيار كمهزينهتر از سه ناوشكن نيروي دريايي انجام ميدهند. اينها نمونههايي هستند كه نشان ميدهند چقدر يك پروژه 65 ميليارد دلاري با شمار توليد تنها 187 هواپيما ميتواند به بيراهه برود آنهم بدون يادآوري هزاران موقعيت شغلي در نيروي هوايي كه به واسطهء كمك به اين برنامه از دست رفتهاند.»
جان مک کین (John Mc Cain) به عنوان خلبان اف-4 فانتوم در جنگ ویتنام حضور داشت و پنج سال را نیز در اسارت کمونیستها و ماموران KGB به سر برد. از وی به عنوان قهرمان جنگ در ایالات متحده یاد می شود. وی در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری با باراک اوباما، میدان را به حریف واگذار کرد.
.
سناتور جان مک کين نمايندهء آريزونا در سنا و خلبان سابق اف-4 فانتوم در جنگ ويتنام، بارها اصول صحيح خريد جنگ افزار را گوشزد کرده است. در گزارش منتشر شدهء بازرسان نيز به مشکل ايجاد شده براي خريد F-22 اشاره شده است. نيروي هوايي نيز تاييد کرده است که اطلاعات استفاده شده جهت بدست آوردن تخمين قيمت نهايي هواپيماها، از دفاتر برنامههاي C-130J و F-22 بدست آمده است.
امروز جنگندهاي در اختيار است با قیمت بسيار بسيار گرانتر از رقيبش يعني سوخوي27 فلانكر Su-27 Flanker ای كه نزديك به 30 سال قبل ساخته شده و اين سوخو-27 هنوز هم بهترين جنگنده جهان به شمار ميرود.
در پست بعد، به برخی ایرادات فنی پیش آمده جنگنده اف-22 خواهیم پرداخت.
.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر