۱۳۸۹ فروردین ۱۵, یکشنبه

مرور برخي حوادث پيش آمده براي جنگنده‌هاي اف-22


خرابي سيستم ديجيتال كنترل پرواز
به تاريخ 20 دسامبر 2004، سرخلبان ارشد آزمايشگر شركت لاكهيد مارتين، اجازهء برخاست از باند پايگاه هوايي Nellis در لاس‌وگاس را دريافت مي‏كند و استيك كنترل گران‏قيمت‏ترين و پيشرفته‏ترين هواپيماي جنگندهء تاريخ جهان يعني F/A-22 Raptor را به عقب مي‏كشد تا هواپيما پس از مدتي دويدن روي باند، از زمين كنده شود. لحظاتي بعد، سطوح كنترلي سمت چپ هواپيما، به علل نامعلوم قفل مي‏كند، دماغة رپتر به سمت پائين پيچ و تاب خورده و هواپيما به شدت غيرقابل كنترل مي‏شود. خلبان به ناچار دستهء پرتاب كنندهء صندلي را مي‏كشد و در كمتر از چند ثانيه، جنگندهء فوق پيشرفتهء 258 ميليون دلاري با شدت هرچه تمام در انتهاي باند نظامي و در 8 مايلي باند فرودگاه غیرنظامی لاس وگاس، به زمين كوبيده مي‎‏شود.
.

tldw6l17f92p5vn91z7.jpg

.
مسئولین به شدت به دنبال علت حادثه مي‏گردند؛ اما تكنسين‏هاي باتجربهء نيروي هوايي، بسيار زودتر از كارشناسان لاكهيد مارتين، به علت حادثه پي مي‏‎برند: خرابي سيستم پرواز با سيم يا Fly By Wire ! كارشناس ارشد و آناليست سيستمهاي هوافضا – ريچارد آبولفيا – مي‏گويد: «هواپيما به دليل ايراد اساسي نرم‏افزار سيستم FBW از ابتدا به سمت چپ متمايل شد؛ ... سيستم كنترلي هواپيما، واقعن كشنده است.» با اين حال، اين آخرين مورد از خطاهاي فاحش رخ داده در رپتر نبود. اين هواپيما پس از گذشت دو دهه از برنامهء توليدش، بيش از 72 ميليارد دلار خرج روي دست ماليات دهندگان آمريكايي گذاشته است و اين مبلغ، 55 ميليارد دلار بيشتر از هزينهء پيش‏بيني شده در بودجهء اوليه‌اش مي‌باشد. به همين دلايل، پنتاگون تصميم گرفت به جاي 350 فروند، تنها 180 فروند را سفارش دهد.
.
.

بازنشدن کاناپی
تاريخ: 10 آوريل 2006
مكان: پايگاه هوايي Langley در ويرجينيا
يكي از مضحكترين حادثه‏ها براي جنگنده اف-22 كه در نوع خود جالبترين است، منجر به حبس 5 ساعته خلبان اين هواپيماي 258 ميليون دلاري در كابين شد. اين حادثه در تاريخ 10 آپريل 2006 هنگامي رخ داد كه بعد از يك پرواز روزانه و بازگشت به پايگاه خلبان متوجه شد كه كاناپي اين هواپيما باز نمي‌شود! انجام تمام راهكارهاي موجود از سوي خلبان و پرسنل فني هم ثمربخش نبود و سرانجام تصميم به برش شيشه كاناپي براي خروج خلبان گرفته شد! علت اين حادثه از سوي مسئولان نيروي هوايي مورد بررسي قرار گرفت و بنا بر اعلام ابتدايي مسئولان، نقص جدي در سيستم باز و بسته شدن كاناپي خلبان، علت بروز اين گرفتاري بوده و به احتمال بسيار بايد اين سيستم بهسازي يا بازسازي كامل شود كه بسيار هزينه‏بر خواهد بود. شما را به ديدن عكسهاي اين حادثه دعوت مي‏نمايم. اميدوارم مورد توجه قرار گيرند:
.
3ad6vua7nfowflx28jnr.jpg
خلبان جنگندهء اف22 به شماره سريال 041 – 03 به تاريخ 10 آوريل 2006، درون كابين گير افتاده است!
.

0bg4knk7eqz93gyyvfq6.jpg
نوارچسب‏هاي سفيدرنگي بر روي كاناپي نصب مي‎‏شوند تا هدايتگر محل برش شيشه باشند
.

yf9zl561cygdrr7o.jpg
گروه نجات، عمليات برش كاناپي را آغاز مي‌كنند!
.


j67myrbt3bqbwre95uy.jpg
گروه نجات، خلبان اف22 را پس از برش شيشهء كاناپي، از درون جنگنده خارج مي‏كنند. پس از بررسي و آزمون راههاي گوناگون، برش كاناپي، آخرين روشي بود كه ناچار شدند آن را بكار گيرند.
.


tflgpg4suu8eg455cx.jpg
خرده‏ريزها و آشغالهاي برجاي مانده از برش كاناپي، در جاي جاي داخل كابين و روي صندلي اف22 پراكنده شده‏اند.
.

w3tv8cfohbo6jvqm026.jpg
آشغال و خرده‏ريزهاي ناشي از برش كاناپي بر روي صفحهء تابندهء نورهاي نمايشگر سربالا
.

اف-22 و گرما
نيروی هوايی ايالات متحده به دنبال راهکاري است که جنگنده‌های اف-22 بتوانند برای مدت زمان طولاني‏تری با موتور و آويونيك روشن (Standby) بر روی باند پايگاههاي هوايي مناطق بسيار گرم همچون عراق و افغانستان، آماده برای عمليات باقي بمانند. جالب است بدانيد كه در دمای بالاتر از 49 درجه سلسيوس پس از گذشت 44 دقيقه، بيشتر سامانه‌هاي الكترونيكي اف-22 شروع به از کار افتادن می‌کنند! بنابراين مدت زمانی طول می‌کشد تا بتوان پرنده را دوباره آمادهء پرواز كرده و عملياتي نمود؛ البته در طول پرواز به دليل وجود جريان هوا چنين مشکلی وجود ندارد.
.

qe6hb7icpn5i33vfygf.jpg

.

هیچ نظری موجود نیست: