۱۳۸۸ دی ۲۵, جمعه

سپهبد نادر جهانبانی (1)

سپهبد خلبان نادر جهانبانی
فروردین 1307 – 22 اسفند 1357


تیمسار نادر جهانبانی، پیشکسوت و یکی از برترین و ممتازترین خلبانان عصر جت در ایران بود. وی در سال 1322 براي آموزش خلباني به روسيه رفت و از دانشگاه با درجه ستوان يكم ارشد فارغ التحصيل شد و به نيروي هوايي شاهنشاهی پيوست. در سال 1336 براي گذراندن دوره پرواز با هواپیماهای جت به آلمان غربی رفت و پس از بازگشت به عنوان استاد خلبان يگانهاي شكاري مشغول انجام وظیفه شد.

عکس یادگاری خلبانان تاج طلایی با گروه آکروجت سرشناس Blue Angles به دلیل بدست آوری مقام دوم جهان (1351)

سپهبد نادر جهانبانی از جمله افسرانی بود که دوره آموزش آکروجت را در آمریکا گذراند، سپس در ایران این تیم سر افراز را که به نایب قهرمانی مسابقات آکروجت جهان نایل شده بود راه اندازی کرد. جهانبانی پس از ورود شکاری‏های جت F-84 و F-86 به نیروی هوایی ایران، كار تشكيل تيم افسانه‏ای آكروجت تاج طلایی (Golden Crown) را آغاز كرد و بدین سبب، پدر آكروجت ايران محسوب می‏شود.

تیم آکروجت تاج طلایی سال 1348 و نادر جهانبانی (نفر وسط)

زنده نام جهانبانی که در پرواز با شکاری‏های اف-86 و اف-5 بسیار مهارت داشت به هنگام خدمت در پایگاه هوایی امیدیه در نزدیکی دزفول، با جنگنده اف-86 از زیر پل راه‏آهن و با جنگنده اف-5 از زير پل كارون در اهواز به آسانی توانست عبور کند. در جریان درگیری و بالا گرفتن اختلافات مرزی با عراق، عملیات شجاعانه Touch & Go را بر روی باند پایگاه هوایی الرشید بغداد انجام داد و با سرعت سرسام‏آوری در ارتفاع بسیار پایین از فراز کاخ صدام در کنار رود دجله پرواز نمود.

تیم آکروجت تاج طلایی سال 1355 و نادر جهانبانی (نفر وسط ایستاده)

یادآوری خاطرات از این فرد مهربان و انساندوست برای دوستان و همکارانش که اکنون در مرز 75 تا 80 سالگی هستند، هنوز هم بسیار تاثرانگیز است. سپهبد جهانبانی در زمان انقلاب ریاست سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشت. وی در کوران حوادث انقلاب مذهبی 57 به دلیل وطن پرستی دستگیر شد و پس از یک نمایش مضحک به نام دادگاه، در بامداد 22 اسفند 1357 به دستور قاضی خون‏آشام آیت الله خلخالی، حاکم شرع دادگاه انقلاب اسلامی تیرباران شد و به شهادت رسید.

تيمسار جهانبانی در مقام ليدر تيم افسانه‌اي آكروجت تاج طلايي (1348) در مقابل جنگنده F-86 Sabre

خلخالی هم نتوانسته بود کمترین وصله‏ای به روانشاد جهانبانی بچسباند و دست آخر او را به جرم مدالهای روی کتش تیرباران کردند. سپهبد جهانبانی در بیدادگاه انقلاب، خلخالی را به سخره می‏گیرد و تا لحظه تیرباران لبخندی تلخ به لب دارد. وی به چند افسر همبند اینطور گفته بود که ناراحتیم از زیر و زبر شدن کشور است و لبخندم از ادای دینم به کشور. پس از گذشت سه دهه از حاکمیت ولایت مطلقه زور و نادانی، نادر جهانبانی، برای هر ایرانی میهندوستی که برای وطنش دلسوزی کرده، مورد احترام شدید می‏باشد.

ادامه دارد.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

با تشكر از شما دوست عزيز يايت اين اطلاعات خوب و دقيق از يكي از تيز پروازان اين ميهن كه متاسفانه همانند ساير ميهن پرستان به مسلخ تاريخ بدون جرم رفتند.
و چه زيبا گفت عارف كه :
این سر که نشان حق پرستی است/امروز رها ز هر چه هستی است/با دیده ی عبرتش ببینید/این عاقبت وطن پرستی است

ناشناس گفت...

emaile man ine :ghayeghe_kaghazy63@yahoo.com
khoshhal misham bishtar azatun ettelaat kasb konam

ناشناس گفت...

سلام بر شما دوستان وطن پرست من یک افسر وظیفه سپاه هستم که در نیروی حفاظت هواپیمایی خدمت می کنم و میبینم نابلدان سپاهی چگونه بر این وطن سیتره کرده و ارتش گرانمایه همانند تیمسار جهانبانی را از بین بردهاند یادش گرامی

ناشناس گفت...

مردان بزرگ وکارامد وبی ادعا یادشان گرامی