۱۳۸۸ اسفند ۴, سه‌شنبه

اف-4 فانتوم در نیروی هوایی ایران (7)


با انجام عمليات بسيار بزرگ و غرورآفرين كمان99 که با 140 فروند هواپيماي جنگي در يكم مهر 1359 كه به دستور سيد ابوالحسن بني صدر (فرمانده وقت كل قوا) و زنده نام سرتیپ جواد فكوري (فرمانده وقت نيروي هوايي) صورت گرفت، ارتش عراق در يك شوك بزرگ فرو رفت. عراقي كه تنها براي سه تا هفت روز جنگ تدارك ديده بود، خود را در برابر ارتشي بزرگ و قوي يافت. ارتشي كه تنها سایه كوچكي از شكوه و اقتدار ارتش شاهنشاهي را دارا بود اما بسيار گزنده و زهردار نشان مي‌داد.


فرماندهان ارتش ايران كه در آن روزهاي تلخ با توجه تحصيلات و تجارت خود، هيچگاه گمان نمي‌كردند جنگ آغاز شده بيش از يك ماه به طول انجامد، تمام توان نيروي هوايي را براي از كار انداختن ماشين جنگي صدام بكار انداختند و در اين امر نيز موفقيت بدست آوردند، اما ر‍ژيم نادان اسلامي، جنگي را كه مي‌توانست بدون صدها هزار كشته و هزاران ميليارد دلار خسارت به آساني به پايان برساند، هشت سال تمام بدون هدف و دليل اساسي و با دست تقريبن خالي ادامه داد. روزي خواهد رسيد كه مدافعين تهي مغز و اسلام پرست ادامهء جنگ هشت ساله، در پيشگاه عدل الهي و همچنين محاكمه در مجامع بين‌المللي، قسمت بسيار اندكي از ناداني و خيانت خود را پاسخگو باشند و سپس به كنار اسلوبودان ميلوسوويج، صدام حسين تكريتي، آدولف هيتلر، موسوليني و ... فرستاده شوند.

پس از كمان99
دومين ضدحملهء بزرگ نيروي هوايي ايران پس از كمان99، صبح روز سوم مهر 1359 آغاز مي‌شود. در اين روز پايگاههاي يكم مهرآباد و سوم بوشهر، هركدام دو حملهء سنگين برضد پايگاههاي هوايي تموز (حبانيه) و التقدم انجام دادند. اين دو پايگاه كه تقريبن در نزديكي هم قرار دارند، در 70 كيلومتري غرب شهر بغداد در نزديكي درياچه حبانيه واقع شده‌اند. يكي از خلبانان شركت كننده چنين گفته است:


«حمله با 8 فانتوم مسلح به بمبهاي خوشه‌اي BL755 و بمبهاي سقوط آزاد MK82 انجام شد. 2 فروند از اين 8 فروند نيز به عنوان تاپ كاور، مجهز به موشكهاي هوا به هواي اسپارو و سايدوايندر بودند. بر اساس توجيحات پيش از پرواز، قرار بود كه ما 10 دقيقه پس از بمباران هدف به وسيلهء 5 فروند F-4D و 3 فروند F-4E به پايگاههاي هوايي خود بازگرديم. همگي فانتومها متعلق به اسكادرانهاي 32 و 33 تاكتيكي بودند. پايگاه التقدم، پايگاه بسيار بزرگي بود؛ دو باند پرواز بسيار طولاني، انبارهاي بزرگ سوخت و همچنين مرکز اصلي تجمع كليهء بمب‌افكن‌هاي سنگين نيروي هوايي عراق از ویژگیهای اين پايگاه به شمار مي‌آمد.»


«حمله دقيقن بر اساس برنامه انجام گرفت. هنگامي كه ما بر فراز التقدم رسيديم، هيچ جنگندهء رهگير عراقي در آسمان نبود. تنها چيزي كه در آسمان به چشم مي‌‌خورد يك فروند F-4D جا مانده از دست بمباران قبلي بود كه به وسيلهء توپهاي ضدهوايي هدف قرار گرفته بود ولي به نظر مي‌رسيد مي‌تواند به پايگاهش بازگردد. F-4D سريعترين جنگنده نيروي هوايي بود، اما گويا اين يكي به كندترين آنها تبديل شده بود. رهبر دسته به دو فروند فانتوم تاپ كاور دستور داد تا فانتوم آسيب ديده را تا مرز ايران همراهي كنند. ما هم طبق دستور ادامهء مسير داديم.»


«بعدها از خلبانان آن دو فانتوم شرح اتفاق را جويا شدم. با توجه به اعلام وضعيت اضطراري، تانكر سوخترسان تا لب مرز آمده و انتظار F-4D آسيب ديده را مي‌كشيد. در همين زمين جنگنده‌هاي F-4E با استفاده از سيستم IFF (سیستم درخت جنگي APX-80 Combat Tree)، چهار فروند شكاري MiG-21MF را كه به تازگي از پایگاه الحریه در كركوك برخاسته بودند، در فاصلهء 55 كيلومتر شناسايي كردند. آنها قصد داشتند به F-4D آسيب ديده حمله‌ور شوند. لیدر دسته فانتومها به سمت ميگها به سرعت گردش كرد. طبق آموزشها و قوانين، ليدر مي‌بايست در حمله پيشقدم مي‌شد.»


«با نزديك شدن فانتومها، ميگها به دو دسته دو فروندي تقسيم شدند. در همين لحظه، جنگندهء F-4E وينگ‌من (شماره 2) به كمك ليدر آمده و يك موشك اسپارو را به سمت نزديكترين ميگ-21 شليك كرد. متاسفانه موشك به هدر رفت. هر دو فانتوم در فاصلهء 3 كيلومتري ميگها، تصميم به استفاده از موشكهاي گرماياب سايدوايندر گرفتند.»


«ناگهان يكي از ميگها، مسير پروازي فانتومها را قطع مي‌كند؛ بدين جهت هر دو فانتوم به شدت گردشي به چپ كردند تا پشت سر ميگ-21 عراقي قرار بگيرند و بدينگونه ناخواسته وارد دام از قبل طراحي شدهء ميگهاي عراقي مي‌شوند.»


«كمتر از يك دقيقه بعد، وينگ‌من (فانتوم شماره 2) اخطار قفل و شليك موشك را دريافت مي‌كند. خلبان شماره 2 با انجام مانوري بسيار سنگين، از چنگ موشك آتول رهايي مي‌يابد. در اين هنگام، يك ميگ-21 ديگر نيز در پشت سر ليدر فانتومها قرار مي‌گيرد و دو موشك هوا به هواي گرماياب R-13 Atoll را شليك مي‌كند. يكي از موشكها از مسير خارج شده به زمين مي‌خورد و ديگري به فانتوم ليدر اصابت مي‌كند اما سرجنگي آن منفجر نمي‌شود و تنها قسمت پس‌سوز يكي از موتورهاي فانتوم را از كار مي‌اندازد. چراغهاي هشدار دهنده مدامن خاموش و روشن مي‌شوند. خلبان فانتوم ليدر براي جلوگيري از خسارت بيشتر، پس‌سوز را خاموش مي‌كند. قسمت دم دچار صدمات عمده‌اي شده بود و هواپيما مرتبن به چپ و راست مي‌غلتيد.»

«فانتوم شماره 2 كه در همين لحظات پست سر يكي ديگر از ميگها قرار گرفته بود، به وسيلهء يك موشك سايدوايندر، ميگ-21 عراقي را سرنگون مي‌كند. اندكي بعد هواپيماي ليدر از فانتوم شماره 2 درخواست مي‌كند تا پشت سرش آمده و ميزان خسارات وارده به قسمت دم را اعلام كند. در همين حين، يك ميگ-21 ديگر با سرعت زياد و از سمت چپ به آنها نزديك شده و با مسلسل 23 م م آتش مي‌كند. گلوله‌ها درست قسمت پشت كابين خلبان فانتوم ليدر را هدف قرار مي‌دهد. خلبان از ناحيهء دست و پاي چپ به شدت آسيب مي‌بيند. رادار كنترل آتش APQ-120، سيستم ارتباط راديويي و آيفون ارتباط داخلي بین کابین جلو عقب فانتوم كاملن از كار مي‌افتند. هواي سرد نيز به درون كابين نفوذ مي‌كند اما فانتوم همچنان سالم و قابل هدايت مانده و آتش‌سوزي رخ نداده بود.


sh4vsumxyocsaj9adwvq.jpg
تصویری که توسط Gun Cammera جنگنده میگ-21 از هدفگیری یک فانتوم به ثبت رسیده است (جنگ؟)

به دنبال اين درگيري، فانتوم شماره 2 با گردش بسيار تندي به تعقيب ميگ عراقي مي‌پردازد و پس از دور شدن هواپيماي مهاجم، نزد دو فانتوم ديگر بازمي‌گردد. هر سه فانتوم در قصرشيرين به زمين مي‌نشينند. پرسنل زميني بلافاصله هر سه فانتوم را به آشيانه مي‌برند. متاسفانه خلبان فانتوم ليدر به واسطهء برخورد گلوله‌هاي پرقدرت 23 م م ميگ عراقي، پاي چپ و سه انگشت خود را از دست مي‌دهد و ديگر هيچگاه فرصت پرواز نمي‌يابد.»


حمله به التقدم و تموز بسيار موفقيت‌آميز انجام گرفت. خلبانان در گزارش روز بعد خود، نابودي 9 فروند هواپيما بر روي زمين و بمباران و از كار انداختن باند پرواز پايگاه التقدم را از سه نقطه اعلام كردند. با تخريب باند پروازي، امكان برخاست رهگيرهاي عراقي از بين رفت. ساعت 5 صبح همان روز پايگاه الحريه در كركوك و قياره در جنوب موصل نيز هدف بمباران شديد فانتومها قرار گرفتند.

ادامه دارد.

۱ نظر:

مریم گفت...

دوست گرامی
با عرض درودی بی پایان
وبلاگ پاسارگاد برای ششمین بار توسط ایادی جمهوری اسلامی ف ی ل ت ر شد.
مهر بورزید و آدرس لینک را ویرایش فرمایید. لینک تارنگار شما پیشاپیش به آدرس جدید انتقال یافته است.
با مهر بسیار
مریم م آزاد