۱۳۸۹ فروردین ۱۱, چهارشنبه

آیا امکان دارد اف-22 جهت رقابت با یوروفایتر صادر شود؟


یکی از اعلانهای مجلس سنا از نیروی هوایی ایالات متحده می‏خواهد تا گونهء صادراتی جنگنده اف-22 را طراحی کند. (اینجا را بخوانید) پیش از این اف-22، گرانترین جنگنده تاریخ، به دلیل بهره مندی از نوین‏ترین تکنولوژی پنهانکاری که آن را به بهترین جنگنده ساخته شده تاکنون تبدیل کرده است مجوز صادرات نداشت و آشکار است که بازار بسیار خوبی در صادرات، به ویژه نزد متحدین ایالات متحده پیدا خواهد کرد.

اما پس از اینکه پرزیدنت اوباما خط تولید اف-22 را به هنگام ساخت 187 امین جنگنده تعطیل کرد و تهدید کرد که با کل برنامه مخالف است زیرا جنگی وجود ندارد که این هواپیماها در آن نبرد کنند. از آن زمان زنگ خطر بیکاری برای کارگرانی که درگیر تولید این جنگنده متعلق به دوران پایان یافتهء جنگ سرد هستند به صدا درآمد. با این حال تولید اف-22 با طراحی گونهء صادراتی می‏تواند همچنان ادامه بیابد و سناتورها آشکارا این مسئله را در کنگره مطرح کرده‏اند.
..
کشورهایی که به شدت علاقمند به خریداری اف-22 هستند عبارتند از: استرالیا، ژاپن و اسرائیل. این در حالی است که استرالیا و اسرائیل قصد بکارگیری جنگنده اف-35 دارند و این جنگنده نیز تقریبن برای صادرات طراحی و ساخته شده است. اما با آشکار شدن اینکه آنها می‏توانند اف-22 نیز خریداری کنند، کار خرید و گزینش هواپیمای جنگی برایشان پیچیده و دشوار شده است. اگرچه گمان می‏رود لاکهید مارتین با عرضه اف-22 به بازارهای جهانی، شانس خود را در رقابت با جنگنده بریتانیایی یوروفایتر به آزمایش می‏گذارد.
..
یورفایتر حدود شش سال پیش به بازار فروش عرضه شد و اندک اندک میزان تولیدش بالا رفت. اگرچه ایده طراحی این جنگنده با دارا بودن دو موتور و کانارد، در بین کشورهای همپیمان اروپای غربی شکل گرفته است و طرح متعارف آن به سالهای پیش از پایان جنگ سرد باز می‏گردد، اما همواره با اف-22 رپتور مقایسه می شود و چون با قیمتی کمتر از نصف رپتور ارائه گشته، گزینه ارزشمندتری نشان داده شده است.

72 فروند یوروفایتر و 4.43 میلیارد پوند اسکناس
بریتانیا، بزرگترین معامله نظامی تاریخش را با عربستان سعودی انجام داده است. این معامله، توافقنامه فروش 72 فروند یوروفایتر است که 24 فروند موجود از آنها که دقیقن مطابق استاندارد تولید شده برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا بودند، به جای نیروی هوایی بریتانیا، فورن به مقصد عربستان ارسال گشتند.
..
این معاملهء صنایع هوافضای بریتانیا (BAe) مبلغ 4.43 میلیارد پوند ارزش دارد. تصور می کنم لاکهید مارتین بسیار علاقمند بود طرف این قرارداد شیرین باشد و در این بازار انحصاری و تقریبن راکد فروش جنگنده که به دلیل سختگیری شدید کنگره ایجاد شده است، سود خوبی از تعمیر و نگهداری بدست آورد. این معامله، وزنه قدرت را در منطقه خاورمیانه به شدت به سمت عربستان سعودی می برد و بزرگترین فروش یک تایپ جنگنده به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس از زمانی است که 80 فروند اف-14 تامکت در قالب پروژه پادشاه ایرانی (Persian King) در اواخر دهه 1970 به ایران فروخته شدند.
پیوند:
.

هیچ نظری موجود نیست: