۱۳۸۹ فروردین ۹, دوشنبه

رادار AN/APG-82(V)1 ساخت رایتئون (ویژه F-15SE)

.
سلام بر دوست گرامی
مشکلی در مورد ارائه نوشتاری درباره دلاوران ژاندارمری ایران وجود ندارد جز اینکه اینجانب به منبعی در این مورد دسترسی ندارم. متاسفانه دلاوری های این نیروی قهرمان، همانند سایر دلاوران ارتش ایران در برابر عملیاتها و اقدامات نظامی نابخردانه و تمامن شکست خورده سپاه پاسداران به هیچ انگاشته شده است. خوشحال می شوم شما و تمامی خوانندگان محترم و گرامی وبلاگ، با اینجانب تعامل و ارتباط بیشتر و بهتری داشته باشند تا گوشه ای از زحمات وطن پرستان نظامی ارتش ایران را در هر لباسی که خدمت کرده باشند، درج نماییم.
با اینجانب به آدرس ئی میل: iiaf2530@yahoo.com تماس بگیرید.
با سپاس فراوان
.
AN/APG-82(V)1
.
قرار است بر روی ناوگان جنگنده بمب افکن های F-15E نیروی هوایی ایالات متحده و همچنین گونه بهینه شده استرایک ایگل یعنی F-15SE، رادار فازی آرایه‏ای (AESA) از نوع APG-82(V)1 نصب گردد. این رادار همچنین جزئی از برنامه بهینه‏سازی ناوگان جنگنده‏های F-15E موجود نیز به شمار می‏رود.
..
رادار APG-82(V)1 توانمندی جنگنده را در ماموریتهای گوناگون بهبود فراوانی می‏بخشد. همچنین افزایش برد شناسایی، بهبود چشمگیر در رهگیری دقیق اهداف چندگانه و دقت بسیار بیشتر به هنگام هدفگیری، رادار جدید را در بیش از 20 مورد نسبت به نوع قدیمی‏تر APG-70 بکارگرفته شده در جنگنده‏های F-15E ارزش و اطمینان بیشتری می‏بخشد. این درجهء بسیار محسوس از اطمینان‏پذیری و پایداری، باعث ارزشمندی و کاهش هزینه‏های فراوانی در نیروی هوایی ایالات متحده خواهد شد. با توجه به شیوه های بکارگرفته شده و از نظر جنگی اثبات شده در رادارهای فازی آرایه‏ای APG-79 و APG-63(V)3 نصب شده بر روی جنگنده‏های F/A-18E/F، EA-18G و F-15C، کمپانی رایتئون رادار جدید را با ویژگیهای ریسک پذیری پایین، هزینه مناسب و توانمندی بیشتر در پیش‏بینی تهدیدات آینده جهت مدرنیزه کردن جنگنده‏های F-15E موجود و همچنین نصب بر روی جنگنده‏های تازه‏وارد F-15SE طراحی کرده است.
.

fyn9wf8ktq6e7vmryvgg.jpg
کابین اطمینان‏بخش خلبان در جنگنده بمب افکن F-15E برای خلبان اف-4 فانتوم به دلیل بستر مشترک طراحی در کمپانی مک دانل داگلاس بسیار آشناست و تنها با مدت کوتاهی آموزش، می‏توان جنگنده‏های F-15E/SE را به جای فانتومهای قدیمی نیروی هوایی ایران وارد خدمت نمود.
.

جنگنده‏های مجهز به رادار فازی آرایه‏ای APG-82(V)1 همزمان قادرند در فواصلی دورتر از رادارهای پیشین، هم اهداف چندگانه هوایی و زمینی را کشف کنند و هم به طور بسیار دقیق شناسایی و رهگیری نمایند. برد شناسایی بیشتر دور از تیررس دشمن که در نشریات داخل ایران اصطلاحن دورایستا (Standoff) نامیده می‏شود، مشاهده دقیق هدف مورد نظر و با به اشتراگ‏گذاری داده‏ها، زمان بیشتری را برای تصمیم گیری دراختیار می‏گذارد. ویژگی پیش آگاهی از نبردهای هوایی، باعث پشتیبانی بسیار توانمندتر در ماموریتهای تاکتیکی می‏گردد. در نتیجه تلفات انسانی و هواپیمایی به طرز چشمگیری کاهش می یابند. در جنگ 1991 خلیج فارس، چندین بار جنگنده‏های F-15E ناخواسته با شکاریهای میگ-29 عراقی روبه‏رو شدند که اگر چنین ویژگی در رادار آن زمان استرایک ایگل ها وجود داشت، برخوردی با شکاریهای عراقی صورت نمی‏گرفت؛ هرچند که خلبانان میگ-29 عراقی بسیار کم‎تجربه و یا عجول بودند و نتوانستند هیچ کار مؤثری با جنگنده‏هایشان صورت دهند. دو سرنگونی جنگنده‏های F-15E در جریان جنگ سال 1991 خلیج فارس، به دلیل غافلگیر شدن توسط پدافند موشکی SA-2 و توپهای ضدهوایی عراق بود که در صورت داشتن رادار قدرتمند، سیستم ضدعمل الکترونیک توانا و همچنین سامانه ارتباطی Link-16 با هواپیمای پیش‏اخطار Joint Star احتمال چنین تلفاتی بسیار کمتر می‏شد.
.

e390ku57zrpltlxo8x4.jpg
رادار APG-70 بکار گرفته شده در جنگنده بمب افکن موفق F-15E
.

تکنولوژی فازی آرایه‏ای بکار گرفته شده توسط کمپانی رایتئون جهت شناسایی اهداف زمینی، کارایی استثنایی و بسیار چشمگیری دارد و اطمینان‏پذیری و سازگاری کاملی را برای انجام ماموریت هوا به زمین فراهم می‏آورد. طرح رادارهای فازی آرایه‏ای APG-79، امروزه با گسترش توانمندیها به تولید APG-82 منجر شده است. رادار APG-79 پیشتر کارایی رزمی خود را بر روی جنگنده اف-18 سوپر هورنت به اثبات رسانده بود و امروزه قرار است جهت مدرنیزاسیون جنگنده‏های استرایک ایگل نیز بکار گرفته شود. به تاریخ نوامبر 2007، رادار فازی آرایه‏ای ساخت رایتئون، طی یک رقابت با سایر کمپانیها، جهت مدرنیزه سازی رادار جنگنده‏های F-15E برگزیده شد. امروزه رادارهای فازی آرایه‏ای رایتئون، بر روی جنگنده‏های بسیاری همچون F-15C، F/A-18E/F و EA-18G نصب و مشغول بکارند. تمامی رادارهای کمپانی رایتئون با ترکیب تکنولوژی پیشرفته و سازگاری با تهدیدات آینده طراحی شده‏اند. بدین جهت است که رادار جنگنده‏های اف-15 را به آسانی می‏توان برای دستیابی به توانمندی‏های عملیاتی آینده دچار بهینه‏سازی نمود. با توجه به پشتوانه‏ای همچون رایتئون، جنگنده‏های مجهز به رادارهای فازی آرایه‏ای این کمپانی، درستترین گزینه برای نصب بر روی جنگنده‏های اف-15 برای ورود مطمئن به آینده هستند.

بهینه سازی بدنه اف-15 برای کاهش سطح مقطع راداری
«ما دقیقن نمی‎دانیم برای چه میزان کاهش سطح مقطع راداری مجاز هستیم و RCS چقدر باید باشد تا بتوانیم صادرات داشته باشیم و اینکه دولت ایالات متحده بر چه میزانی کنترل خود را انجام می دهد... ما می‎توانیم درجه‎های مختلفی از سطح مقطع راداری را بسته به نظر دولت تولید کنیم... بررسیهای تجاری به شدت مشغول انجامند. قسمتی از این فعالیتها، انجام آزمونهای مربوط به سطح مقطع راداری می‏باشد که اطلاعات مورد نیاز را برای چانه‏زنی با کشور خریدار اف-15 بدست آورند. آنها می‏خواهند بدانند خریدارشان خواهان چه درجه‏ای از پنهانکاری ظاهری بر روی F-15SE هستند... این بررسیها بر روی هر دو گونه اف-15 یعنی SE و آنهایی که پیشتر ساخته شده‏اند و فاقد ویژگی پنهانکاری می‏باشند، انجام می‏شود که همگی این بررسیها، چالشهای جدیدی را پدید آورده‏اند.
.

oj68muwxybkrpqcec0rj.jpg

.

بزرگترین پروژهء تولیدی که باید برای کاهش سطح مقطع راداری انجام گیرد، ساخت دریچه‏هایی برای محفظه‏های درونی حمل مهمات است که این دریچه‏ها قرار است جایگزین تانکهای سوخت تطبیقی (CFT) موجود در جنگنده‏های اف-15 شوند. محفظه‏های مخفی درون بدنه، امکان حمل ترکیبی از جنگ افزارهای هوا به هوا و هوا به زمین را فراهم می‏آورند. ما به اطلاعاتی نیاز داریم تا بدانیم مشتریان در نقاط مختلف دنیا، چه سطحی از سطح مقطع راداری را خواستار هستند. روشهای گوناگونی بسته به میزان سطح مقطع راداری وجود دارند که ما می‏دانیم کجا آنها را انجام دهیم.

بوئینگ اکنون با تلاش فراوان کوشش دارد تا بررسیهای مربوط به سطح مقطع راداری (RCS) را هرچه زودتر به پایان برساند تا بتواند پروسه مربوط به دریافت مجوزهای لازم جهت صادرات را آغاز کند. انتظار می‏رود نخستین سفارش یک مشتری خارجی که کره جنوبی می‏باشد بین 2010 تا 2011 ارائه گردد. ما همچنین امیدواریم که موافقت دولت ایالات متحده را دست کم درباره میزان مجاز کاهش سطح مقطع راداری قسمت جلوی جنگنده F-15SE که تقریبن با جنگنده F-35 برابر است بدست آوریم. امروزه ما در سطح جهان به دنبال بدست آوری میزان مشخصی از حضور خود هستیم.

ضمن اینکه مطالعات و بررسیها برای طراحی دریچه های محفظه درونی مهمات برای F-15SE در جریان است، همزمان کار طراحی و ساخت سیستمهای تولیدکننده برق، هیدرولیک و پنوماتیک (باد) و برخی سامانه‏های دیگر نیز انجام می‏شود تا درهای محفظه درونی بتوانند به هنگام نیاز به سرعت باز شده و مهمات رها گردند. این مطالعات و بررسیها ممکن است به دلیل تعامل با شرکا و مشتریان بالقوهء اف-15 کمی به درازا بکشند. برخی از این مشتریان تقریبن پروپاقرص اف-15 همچون کره جنوبی بسیار علاقمندند درون این محفظه‏ها، سایر ملزومات همچون رادارهای پهلونگر و اخلالگرهای الکترونیکی با پهنای باند بالا نیز قابل نصب باشند.
از زمان پرده برداری و معرفی نخستین جنگنده F-15SE در 18 مارچ 2009، بوئینگ تلاش بسیاری می‏کند تا بسته به نیاز مشتری، گزینه‏های مورد نیاز آنها و همچنین انواع گوناگونی از تانکهای سوخت تطبیقی را برای نصب روی این جنگنده سازگار نماید.

یک جنگنده F-15E استاندارد با سکانهای عمودی قائم که دچار چنین دگرگونی هایی شده باشد (نصب محفظه درونی و درهای باز شونده)، دست کم برد جنگی آن بین 220 تا 240 ناتیکال مایل به دلیل افزایش وزن، کاهش خواهد یافت. اما جنگنده تازه وارد F-15SE به دلیل بهره‏مندی از سکانهای عمودی کج و سیستم نوین کنترل دیجیتال پرواز با سیم (FBW) و همچنین سیستمهای پیشرفته جنگ الکترونیک که از وزنشان کاسته شده است، چیزی بین 180 تا 200 مایل را از دست می‏دهد. ما به دلیل برداشتن تانکهای سوخت تطبیقی، 1500 گالن (آمریکایی) سوخت را از دست دادیم. اما سیستم نوین جنگ الکترونیک که سه سامانه مشابه در F-15E را به شکل یک سامانه بسیار جمع و جور در F-15SE درآورده است، باعث شده که مقداری از سوخت کاسته شده، دوباره به سرجایش بازگردد. در نهایت ما تنها 950 گالن سوخت را از دست دادیم. سیستم دیجیتال کنترل پرواز FBW، تمامی کنترل کننده‏های مکانیکی پرواز را حذف می‏کند و باعث کاهش وزن و اندازه هواپیما می‏گردد. همزمان، سکانهای عمودی کج شده، باعث افزایش نیروی برا در پشت هواپیما می‏گردند و چیزی بین 400 تا 500 پوند از وزن مورد نیاز برای تعادل در محل دماغه هواپینا را از بین می‏برند.

بوئینگ قصد دارد در میانه های سال 2010، یک پرواز نمایشی به وسیلهء F-15SE را ترتیب دهد تا برخی از توانمندی های این هواپیما را که بسیار بیش از انتظار و توقع درخواستی مشتریان می‏باشد، به اثبات برساند. مشتریان جهانی بوئینگ، (در قبال خرید F-15SE) چندان دنبال ریسک و خطرکردن نیستند و این پرواز نمایشی، خیال آنها را پیش از ارائه سفارش قطعی آسوده خواهد کرد.»

نوشته: براد جونز، مدیر برنامه اف-15 جنگنده‏ای برای آینده / برگردان: آرش – وبلاگ ارتش شاهنشاهی


جدول مقایسه F-15SE با برخی از جنگنده‏های همردیف روز
rmkni9h4rplp3qs2kx81.jpg

۱ نظر:

ناشناس گفت...

درود بر آرش گرامی

به امید روزی که اف ۱۵ به نیروی هوایی افزوده شود و یاد آور روز های طلایی خود باشد.

آرش گرامی از اینکه پاسخ مرا دادید بسیار سپاسگزارم.من نیز اطلاعات کافی پیرامون ژاندارمری ندارم...