۱۳۸۹ فروردین ۹, دوشنبه

جنگنده مفهومي F/A-XX

در سال 2009 كمپاني گروه فانتوم ورکز از کارخانجات هواپيماسازي بوئينگ، طرح جنگنده مفهومي سرنشنين‌دار نسل ششم F/A-XX را که جهت جایگزینی جنگنده‏های موجود سوپر هورنت F/A-18E/F در سالهای پس از 2025 ارائه شده است، به نمايش گذاشت.
.
sm2b9abwy0para8pu52.jpg
تازه ترین عکس ارائه شده به وسیلهء بوئینگ دربارهء طرح جنگنده F/A-XX (سال 2009)
.
.داشتن دو سرنشین، دو موتور و بدون قسمت دم (سکانهای افقی و عمودی)، ویژگیهایی هستند که به نام جت مفهومی F/A-XX ارائه شده‏اند؛ هرچند که استراتژی نیروی دریایی ایالات متحده هنوز به صورت به طور رسمی اعلام نشده است. اگرچه عکس چاپ شده از این جنگنده، یک کابین دونفره که پشت سرهم قرار گرفته اند را نشان می دهد. بوئینگ می گوید هواپیما می تواند باسرنشین یا بدون آن باشد و این امر بستگی به ماموریت درخواستی یا میزان پیشرفت تکنولوژی در آینده دارد.
.
25bv9gn00v4cnevnc2pt.jpg
عکسی که پیشتر در سال 2008 به وسیلهء بوئینگ چاپ شده و نشان دهندهء هواپیمایی بود به صورت بال پرنده و بدون قسمت دم
.
عکس ارائه شده جدید، نشان دهنده بالی که مخلوطی از چند نوع بال است و نوک دماغه تا کابین خلبانان، جنگنده‏ای با طراحی متعارف را نشان می‏دهد. عکس پیشین F/A-XX در ژوئن 2008 چاپ شده بود که نشانگر یک بال پرندهء بدون دم بود. نیروی دریایی ایالات متحده در سال 2008 اعلام کرد که هردو گونهء سرنشین‏دار و بدون سرنشین هواپیمای F/A-XX را با دارا بودن قابلیت پرواز مداوم زیرصوت بیش از 50 ساعت درنظر گرفته است.
.

طبق برنامه ارائه شده برای F/A-XX از سوی نیروی دریایی، کمپانی هواپیماسازی نورثروپ گرومن نیز هواپیمای بدون سرنشین X-47 را جهت کاربری جنگنده ضربتی بدون سرنشین روی ناوهای هواپیمابر ارائه کرده بود.
.

حلقهء گمشدهء این داستان، جنگنده‏های عمودبرخاست F-35B نیروی دریایی هستند که از سالها پیش جهت جایگزینی اف-18 های نیروی دریایی در حال طراحی و ساخت می باشند. به نظر می رسد بوئینگ در رقابتی با لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن، طرح جنگنده خیالی F/A-XX را به نیروی دریایی پیشنهاد داده است تا در کنار جنگنده بمب افکن F-15SE، سهم خود از بازار هواپیماهای جنگی را از دست ندهد.

۱ نظر:

مریم گفت...

آرش عزیز
با درود بی پایان و شادباش فرا رسیدن سال دو هزار و پانصد و شصت و نه شاهنشاهی.
امروز که این رژیم اهریمن در جنایت و کشتارگری اش به بدترین درجه خود رسیده است اگرچه فضای داخل ایران غیر قابل نفس کشیدن و زندگی تقریبن محال شده است اما میان این فشارها و تالمات نوید روشنی وجود دارد که پایان این حاکمیت ایران کش را خبر می دهد.
بهار واقعی در راه است و آمدنش دیری نخواهد پایید.
با بهترین آرزوها برای شما
مریم